Wat mama's zeggen:

'Ik had mij gefocust op de zwangerschap en bevalling, maar vergat de kraamtijd totaal. Toen werd het pas écht zwaar.'

We bereiden ons massaal voor op de zwangerschap en bevalling, maar vergeten de kraamtijd en postpartum periode. Terwijl het dan eigenlijk pas begint.

Mothering Me, dé online cursus ter voorbereiding op het vierde trimester.

Want na de zwangerschap en de baring is het nog niet voorbij

‘Hier had niemand mij op voor kunnen bereiden!’. Klopt. Maar iemand had je wel tools kunnen aanreiken om de overgang te verzachten. Om je een beetje inzicht te geven in wat je eventueel kan verwachten. Moeder worden is intens, dat doe je niet even zomaar. 

 

Dat is all consuming

 

Daarom heeft Kiki Mae een praktische, laagdrempelige online cursus speciaal voor jou.

It's the big inhale after the big exhale

- Heng Ou

Herkenbaar?

Je hebt je al ingelezen in het geboorteplan of deze zelfs al af, maar hebt nog niet nagedacht over de invulling van de kraamtijd

Je bent al moeder en hebt een traumatische bevalervaring of kraamweek gehad en bent vastbesloten het dit keer anders te doen

Je bent pas geleden moeder geworden en overvallen door de intensiteit van het moederschap

Je hebt een glimps gehad van de hoeveelheid boeken die er zijn over de postpartum tijd en het moederschap en weet niet waar je de tijd vandaan moet halen om ze allemaal te lezen

Je maakt je zorgen over de tijd met een baby: ‘wie komt mij af en toe helpen?’, ‘hoe ben ik er fysiek aan toe na de bevalling’ of ‘hoe gaan we dit als partners aanpakken?’

Je bent nog erg bezig met wat jouw omgeving van je verwacht: je schoonfamilie wil gelijk op de vloer komen, je baas verwacht je snel weer aan het werk of je vraagt je af wanneer je weer kunt beginnen met sporten

Het is écht mogelijk om een rustige, liefdevolle, empowering kraamtijd te ervaren

Na het volgen van Mothering Me weet jij:

'Ik heb de cursus gevolgd tijdens het koken!'

Ik vond Mothering Me heel laagdrempelig; ik kon het gewoon tijdens het koken opzetten en leerde echt een hoop dingen die ik, los van het vierde trimester, toepas in het dagelijks leven. Marieke heeft een hele fijne stem om naar te luisteren, aanrader! Ik ga met vertrouwen de kraamweek in...

- Monique

Wat je krijgt:

Deze cursus is een samenvatting van meer dan 20 boeken over postpartum en het ouderschap. O.a. Mothering from your center - Tami Lynn Kent, Baby Bomb - Kara Hoppe, Het Vierde Trimester - Kimberley Ann Johnson, The Postnatal Depletion Cure - Dr. Oscar Serralach, De eerste 1000 dagen - Tessa Roseboom, Newborn mothers - Julia Jones & The First Forty Days - Heng Ou

Module 1: Mindset

Wat als we de postpartum periode bekijken vanuit spiritueel oogpunt? Dan is deze bijzondere tijd juist een periode die perfect is ontworpen om jou terug te brengen naar jouw kern in plaats van dat je moet veranderen in een versie van jezelf die je nog moet worden. Het moederschap brengt je juist terug naar jouw ware ik. Tegen welke thema’s kun je aan lopen? Hoe vind je jouw eigen authenticiteit als moeder?

Hoewel je vanuit onze maatschappij iets andere meekrijgt is het ouderschap is een skill die je moet leren. Wanneer je net moeder bent en uit elkaar spat van onzekerheid en vermoeidheid is het goedbedoelde advies ‘volg je intuïtie’ soms heel frustrerend. Wat wordt hier nou eigenlijk mee bedoelt? Hoe ga je om met fouten?

Matrescentie: het proces van moeder-worden. Deze fase is je leven is een moment van enorme lichaams- en hormoonveranderingen en zorgt ervoor dat je jouw rol op aarde overdenkt en je emotioneel plots heel anders kunt gaan voelen. Hoe verhoog je je bewustzijn zodat je in deze periode veel van jezelf leert?

Als ik aan moeders vraag hoe hun droom kraamtijd eruit ziet zijn de antwoorden vaak: rust, huid-op-huid, cocoonen, in een babybubbel… Maar de realiteit pakt anders uit. Er heerst stress omdat de borstvoeding niet op gang komt of de bevalling liep anders dan gehoopt en het lichamelijk herstel valt flink tegen. Hoe kun je hierop anticiperen? Wat heb je écht nodig?

In deze hele module kijken we kritisch naar de term selfcare. Wat is voor jou selfcare? Durf jij op te staan als leeuwin om de gezondheid en rust voor jouw gezin te bewaken? Selfcare is niet altijd even romantisch en kan leiden tot vervelende reacties vanuit jouw omgeving. Hoe ga je hiermee om?

Module 2: Bags, Boobs, Brain & Belly

We veranderen ons perspectief en noemen ons mombrain voortaan ons mommy-boosted-brain! Je veranderde brein maakt je slimmer, ambitieuzer en efficiënter.

Oxytocine is niet alleen tijdens de bevalling een belangrijk hormoon, maar ook in de periode daarna! Wat doet dit hormoon en hoe voel je je als je de balans kwijt bent? Je leert hoe je jouw geluksgevoel kunt boosten zodat je blijer bent, de hechting met je kindje goed gaat en de melkproductie op gang komt en blijft.

Wat is nou eigenlijk het verschil tussen de babyblues, een postpartum depressie en postpartum depletie? Hoe herken je dit bij jezelf en wanneer is het tijd om in te grijpen? En hoe?

Na de bevalling kom je voor verschillende uitdagingen te staan. Misschien heb je een ruptuur, heb je last van een verzakking of ben je onzeker over een diastase. Welke red flags zijn er en hoe pak je je herstel aan?

Postpartum slaap is een ontzettend belangrijk onderdeel van jouw herstel. Waarom eigenlijk? En slapen voelt soms onmogelijk met een baby, hoe kun je hier een plan voor maken?

In de westerse geneeskunde zijn artsen opgeleid om naar 1 of 2 aspecten van jouw bekkenbodem te kijken. Maar wist je dat er 4 belangrijke pijlers zijn om je bekkenbodem gezond te houden? Hoe houd je dit zelf in de gaten en wanneer is het tijd om naar een bekkenfysio te gaan?

Module 3: Bouw je dorp

‘It takes a village to raise a child’ 

But it takes a village to raise a mother too. Goed nieuws: je hoeft het écht niet allemaal alleen te doen. Welke mensen verzamel je wel en niet om je heen en hoe communiceer je dat?

De komst van een nieuw gezinslid vraagt een hoop van jullie relatie. Aan het eind van de dag voelt het alsof je geen energie en liefde meer te geven hebt. Bovendien haalt een baby oude pijnen omhoog. In deze les gaan we het hebben over hoe jullie je als team voorbereiden op deze periode. Hoe je elkaar niet verliest en met elkaar in gesprek blijft. We werken aan een secure-functioning relationship en stellen een pact op waar jullie je ten alle tijden aan beloven te houden.

Seks na de bevalling. Voor de één een feestje, voor de ander een nachtmerrie.

Hoe denk jij dat jullie seksleven eruit zal zien nadat de baby geboren is? Uit een Iers onderzoek is gebleken dat bijna de helft van net geboren moeders zes maanden na de bevalling nog een gebrek aan interesse in seks ervaart, en na een jaar was dat percentage niet veel lager. Welke factoren zijn van invloed op een laag libido en hoe ga je daarmee om? In deze les ga je je erotische relatie ontdekken en uitbouwen.

Module 4: Postpartum over de hele wereld

In India wordt de moeder 40 dagen warm gehouden, in Malawi krijgt de baby pas na een maand een naam door middel van een ritueel. Wat hebben deze culturen met elkaar gemeen? En wat is het verschil met de Nederlandse maatschappij?

We lijken in het Westen het belang van goede postpartum zorg vergeten te zijn, terwijl dit in andere culturen over de hele wereld wél heel serieus wordt genomen. Maar 40 dagen volledige rust nemen lijkt voor de moderne vrouw onmogelijk. Met deze 5 pijlers kun je deze traditionele wijsheden toch meenemen in jouw eigen kraamtijd.

Met welke idealen wordt de Westerse vrouw opgevoed? Wat krijgen we mee vanuit de media? We zijn gewend om andere moeders te prijzen wanneer ze na de bevalling weer snel mee kunnen doen met de maatschappij. Tijd voor een shift in ons perspectief!

Cadeaus uitpakken onder de kerstboom op kerstochtend, een taart uitblazen op je verjaardag; wij houden van rituelen. Wat is het effect van rituelen op je mentale gezondheid? In deze module ga je aan de slag om zelf rituelen te bedenken waarop je kan terugvallen in tijden van transformatie, onzekerheid en chaos.

Een kant en klaar ritueel die jij in kan zetten om fysiek en mentaal te helen en bij jezelf in te checken. In deze les leer ik je hoe je je eigen buik kunt inbinden in de eerste weken na de bevalling.

Massage is een mooie manier om bij jezelf in te checken na de bevalling. Maar naast een postpartum behandeling aan huis zou je het liefst elke dag een massage krijgen. Door deze zelfmassage uit de ayurveda ondersteun je jouw lichaam in haar herstel. Je wordt er heerlijk ontspannen van, geeft het immuunsysteem een zetje én stimuleert de doorbloeding.

Module 5: voeding

Waarom is je dieet zo belangrijk? Hoeveel eet je en wanneer eet je? Een voedzaam postpartum dieet bestaat heeft de volgende eigenschappen: simpel, warm, vet, zacht en zoet. Hoe pas je dit toe in jouw eigen dieet en hoe pak je dit aan wanneer je andere kinderen hebt die ook om zorg en aandacht vragen?

Nu begint het plannen: hoe zorg je ervoor dat je gezond blijft eten in je kraamtijd? Hoe pak je dit aan? Laat je iemand vers voor je koken? Hoe zorg je dat een voorraad in de vriezer hebt liggen? Hoe verlaag je de drempel om anderen om een maaltijd te vragen in plaats van een kraamcadeau?

Module 6: praktische voorbereiding

Wanneer je je begint te verdiepen in de postpartum periode is de kans groot dat je al direct hoort over ‘de heilige eerste 40 dagen’ of ‘de eerste 40 dagen postpartum zetten de toon voor de rest van je leven.’ Wat is dit nou precies? Moet je 40 dagen in bed blijven liggen om goed te herstellen? In deze les krijg je hier meer inzicht op en ga je bedenken hoe je jouw rustperiode kunt vormgeven.

Waarschijnlijk ben je al volop aan het nestelen: de kinderkamer bijna af, genoeg rompers, luiers, dekentjes… In deze les gaan we het nestelen nog even uitbreiden. Namelijk nestelen voor JOU! Wat heb je écht nodig in de kraamweek?

Wist je dat Nederland het enige land is dat kraamzorg heeft? Iets waar we heel trots op zijn en ook mogen zijn, maar eigenlijk benadrukt dit juist ook de nadelen van de drukke, individualistische cultuur waar we in leven en het gebrek aan ondersteuning van onze naasten. Wat doet de kraamzorg eigenlijk? Wat zijn je rechten en hoe duur is het eigenlijk? Wat is de rol van de verloskundige in de postpartum tijd en wanneer moet je naar het consultatiebureau? Is dat eigenlijk wel verplicht?

Eindelijk ben je op dit moment aangekomen: het invullen van het kraamplan. Samen met Marieke ga je alle kennis die je hebt opgedaan verwerken in een plan die je met je kraamzorg of omgeving kunt bespreken. 

Na 6 weken krijg je de nacontrole. Deze controle is helaas nog erg summier: er wordt gevraagd naar hoe je geneest en je krijgt groen licht voor sporten of seks. Je krijgt een standaard praatje te horen over anticonceptie en vervolgens is er ruimte voor jou om vragen te stellen, maar in de praktijk blijft er veel onbesproken. Hoe kun je hierop anticiperen? Wat kun je allemaal bespreken tijdens deze controle?

Deze cursus gaat niet over hoe je luiers verschoont of hoe je hele sterke koffie kunt zetten. Je gaat echt de belofte naar jezelf aan om de diepte in te springen en je volledig onder te dompelen in de fysieke, emotionele en spirituele reis die het moederschap in jou los maakt.

Ik gun jou een liefdevolle kraamweek. Dat je jezelf en je gezin de meest bijzondere weken gunt die je maar kunt bedenken, ongeacht hoe alles ook loopt.

Waarom ik daar zo in geloof? Ik heb het zelf ervaren.

Ik ben Marieke. Eigenaresse van Kiki Mae, postpartum behandelaar en expert en mama.

De baring van mijn eigen zoon Jona was heel bijzonder. Thuis in bad, precies zoals we het hadden bedacht en gehoopt. Jona bleek alleen met zijn vuistje voor zijn gezicht te liggen en plots werd het toch even spannend omdat ik hem niet goed door mijn bekken heen kreeg. De bevalling eindigde in een totaalruptuur (volledig uitgescheurd) en met de ambulance werd ik direct naar het ziekenhuis gereden om operatief gehecht te worden.

 

Weg gouden uur waar ik zo naar verlangde. Er stond een pittige genezing op mij te wachten. Maar vanaf het moment dat ik wakker werd op de IC was het oké: ik was voorbereid. Ik wist wat mij te doen stond qua herstel en dankzij onze voorbereiding wist ik ook dat Jona nu huid-op-huid bij zijn vader lag, een knuffeltje bij zich had die naar mij rook (daar sliep ik al weken mee) en dat er zelfs voorgekolfde colostrum klaar lag voor het geval ik echt lang weg zou zijn.

 

De 5 dagen die daarop volgde spendeerden we in het ziekenhuis. Ik had een katheter en had behoorlijk wat bloed verloren waardoor ik eigenlijk nog niks anders kon dan in bed liggen. Maar ik wist wat mijn wensen waren qua borstvoeden, ik wist hoe ik mijn gelukhormonen zelf kon boosten wanneer de melk niet op gang zou komen en kon ook mijzelf monitoren als het ging om lichamelijke maar ook geestelijke klachten. En ja, het was pittig. En ja, ik heb nog nooit zulke opgezwollen schaamlippen gezien. Ja, de dagen daarna thuis waren misschien nog wel spannender. Ja, ik werd ineens gedoucht door iemand anders en mijn partner moest meer dan eens mijn ontlasting opruimen. Maar het was de mooiste tijd ooit. Met mijn gezin, als trotse moeder. De kraamtranen kon ik omarmen, het bezoek kwam op de momenten waarop dat voor ons het meest ideaal was. De fysio en lactatiekundige stonden al op speed dial.

 

Mijn bevalervaring klinkt misschien extreem, maar écht: ik zou het zo nog een keer doen. Het was de meest krachtige en empowering ervaring van mijn leven. En alles dankzij onze voorbereiding. Omdat ik genoeg zelfliefde heb om voor mijzelf te zorgen net zo lang tot ik voelde dat ik weer verder kon. Omdat ik mijzelf, en mijn gezin, een mooie tijd gunde.

 

Mijn verhaal is mijn verhaal. Jouw verhaal kan natuurlijk totaal anders zijn. In alle opzichten. Dus daarom, lieve vrouw, hoe staat het met jouw zelfliefde? Houd je genoeg van jezelf om je te verdiepen in je lijf? In je emotionele en spirituele pad? Om jezelf gezondheid, ruimte en rust te gunnen?

Meer weten over Kiki Mae?

Bij Kiki Mae boek je selfcare behandelingen voor in je kraamweek en kun je je voorbereiden op de postpartum periode. Na de bevalling verschuift alle aandacht naar de baby. Maar wie zorgt er nog voor de mama?

© Copyright 2022. All rights reserved